Keynote speaker en dagvoorzitter Lucas De Man zag vele standaard PowerPoints, gastsprekers die hun verhaal nét niet goed overgebracht kregen en onderzoekers die zo gespecialiseerd waren dat ze maar over een klein deel echt iets konden zeggen. Dit bracht hem op het idee van de fictieve sprekers.
Wat als we kennis en onderzoek bundelen tot een goed opgebouwd en spannend verhaal en professionele storytellers dit laten vertellen? Wat als we samenwerken met graphic designers en kunstenaars? Met deze methode hebben we tot nu toe 5 keynote speakers gecreëerd die brutaler zijn, die onderzoek invoelbaar maken en die zo een ander gesprek op gang brengen met meer dialoog en een diepere impact.
Enkel ons personage is fictief, onze inhoud is volledig waar. Alles wat we zeggen is grondig onderzocht en is mogelijk. Nu, of binnen de komende 5 jaar.
We vertellen verhalen met echte feiten over wat er kan en komt, nu en de komende vijf jaar, maar gespeeld door acteurs. Hiermee kunnen we veel meer zeggen en laten voelen dan wanneer je echte sprekers krijgt die hun eigen verhaal vertellen. Nu hebben we vele wetenschappers en onderzoeken kunnen bundelen in één fictief personage.
Ons doel met onze experts is het openen van een praktische, ethische dialoog met ons publiek. We zijn niet tegen technologie of nieuwe ideeën, integendeel. We zijn wel tegen het ontbreken van een ethisch debat over de grenzen en kaders waarbinnen we deze nieuwe ontwikkelingen willen zien. Dankzij fictieve experts kunnen we de dialoog heel scherp stellen. We verkopen niets, hebben geen belangen dus kunnen vrijuit praten en zelfs een beetje in de toekomst kijken om zo met mooie beelden en de nodige humor, het publiek echt aan te zetten in hun denken en hopelijk handelen.
Ons publiek mag weten dat de experts fictief zijn. In programmabeschrijvingen of online kan gerust staan dat het een fictief expert betreft. Bij de aankondiging op het podium kunnen we ervoor kiezen om dit te herhalen, of niet. In ieder geval stappen de acteurs na hun talk openlijk uit hun rol en gaan als zichzelf in gesprek met het publiek.
De fictief expert is een concept van Company New Heroes.
Company New Heroes creëert multidisciplinaire projecten die een praktische, ethische dialoog aanjagen over het veranderende waardesysteem.